Wil jij iets veranderen in je leven? Verander je gewoonten!

De afgelopen dagen las ik het boek 'Steeds beter' van Gretchen Rubin. Ik las het snel, want het moest terug naar de bieb. Maar het boek boeide me, dus dat was geen probleem.

Verander door je gewoonten te veranderen

Rubin heeft al veel geschreven over geluk en over gewoonten. En ze is ervan overtuigd dat je alleen kunt veranderen door je gewoonten te veranderen. Door steeds weer dezelfde actie uit te voeren, totdat deze actie een automatisme wordt, een gewoonte wordt. 

Dan hoef je er niet meer over na te denken, je hoeft geen besluit meer te nemen, want je doet het gewoon.

Je eet bijvoorbeeld altijd een stuk fruit bij de lunch. Of je start je dag met wandeling. Of je werkt het eerste uur van je werkdag aan een project en checkt pas om 10 uur je mail en niet eerder.  

Goede gewoonten zorgen ervoor dat je je goed voelt

Ieder mens heeft gewoonten, goede en slechte. De goede gewoonten - genoeg slapen, goed voor jezelf zorgen, ed - helpen je verder en zorgen ervoor dat je je goed voelt. Slechte gewoonten helpen je zeer waarschijnlijk niet verder, en maken het bovendien lastig om je goede gewoonten wel vol te houden.

In het boek constateert Rubin dat iedereen graag gewoonten zou willen hebben die ervoor zorgen dat we gezonder eten en drinken, regelmatig bewegen, rust nemen, voor een inkomen zorgen en dingen gedaan krijgen. Want als we dit allemaal zouden doen dan leidt dat vrij zeker tot een toename van onze gezondheid en mate van geluk.

Toen ik startte met lezen van het boek vond ik het in eerste instantie wat langdradig. Het boek telt 300 bladzijden en ik wilde eigenlijk gewoon dat ze tot de kern kwam. Maar in plaats daarvan haalt ze allerlei onderzoeken aan en deelt ze veel ervaringen, die van haar zelf en van mensen om haar heen.

Uiteindelijk maakte dat toch dat het leuk was om te lezen, juist omdat je je kunt herkennen in die verhalen. Ik dacht steeds, 'o ja, dat heb ik ook'. En, 'dat excuus om iets niet te doen gebruik ik ook'.

Ook leek mevrouw Rubin me in eerste instantie een beetje obsessief. Alsof ze haar hele dag volplande met allerlei gewoontes die goed voor haar zouden moeten zijn. Maar gelukkig constateert ze zelf dat ze vooral de juiste gewoontes wil hebben om voldoende tijd met haar man en kinderen door te kunnen brengen. Dus dat maakte haar betoog wel weer menselijker.

Een paar tips voor het vormen van een nieuwe gewoonte

Graag deel ik een aantal dingen die mij, en jou, kunnen helpen bij het vormen van nieuwe gewoonten.

  • De manier waarop we met gewoonten omgaan of waarop we ze kunnen aanleren is voor elk mens verschillend. Het hangt er vanaf of je een vrager, een volhouder, een plichtsgetrouwe of een rebel bent. Plichtsgetrouwen, bijvoorbeeld, worden gemotiveerd doordat ze verantwoording aan de buitenwacht moeten afleggen. Een volhouder blijft bij zijn voornemen. Vragers zullen alleen aan een verwachting voldoen als die hout snijdt. En een rebel ontrekt zich aan alles. Ook is het belangrijk allerlei andere karaktereigenschappen mee te nemen. Kortom, je moet jezelf kennen om te weten wat voor jou kan werken.
  • Bij het vormen van een nieuwe gewoonte kan het enorm helpen om te monitoren. Om op te schrijven wat je eet, of op welke momenten je hebt gesport. Dit verhoogt het zelfbewustzijn, geeft inzicht en je legt verantwoording aan jezelf af.
  • Start met het aanpakken van gewoontes die je helpen bij slapen, bewegen, goed eten en drinken en orde scheppen in de basis. Daarmee leg je namelijk een basis die het makkelijker maakt om andere gewoontes op te pakken. Als je niet vermoeid bent wordt het bijvoorbeeld makkelijker om op zoek te gaan naar een andere baan.
  • Planning maakt het makkelijker om een nieuwe gewoonte te vormen. Zet het in je agenda. En dan werkt het vaak het beste om iets op vaste dagen of tijden te doen. Of zelfs dagelijks, zodat je niet het excuus hebt dat het morgen ook wel kan.
  • Wil je starten met een nieuwe gewoonte bedenk dan hoe je wilt starten. En besluit wanneer je gaat starten en bereid dit voor. Dat verhoogt de kans van slagen. Je kunt kleine stapjes nemen. Wil je gaan hardlopen start dan bijvoorbeeld met 1 rondje in het park en niet meteen met twee. Je kunt ook een bliksemstart maken en in een challenge of project van 30 dagen een bepaald doel nastreven.
  • Houd het leuk en trakteer jezelf dus af en toe op iets waar je blij van wordt. Een dagje sauna, een nieuw boek, koffie drinken met een vriendin. Dat geeft energie en maakt het makkelijker gezonde gewoontes vol te houden.
  • Start niet met veel nieuwe gewoontes tegelijk maar kies er eentje waar je mee aan de slag gaat. Het vraagt energie en inzet. Als de gekozen gewoonte eenmaal ingesleten is dan is er weer ruimte voor een nieuwe uitdaging.

Dus, welke gewoonte wil jij graag in je leven? En wat ga je daarvoor doen?

Reageren mag!

 

Saskia Juijn
Coördinator Bewust Achterhoek


Vond jij deze blog interessant of inspirerend? Abonneer je dan op de tweewekelijkse nieuwsbrief met daarin een overzicht van de nieuwste blogs!
 


Saskia Juijn

Saskia was tot 2020 coördinator van Bewust Achterhoek. Vanuit haar belangstelling voor persoonlijke ontwikkeling, gezondheid en duurzaamheid deelt zij graag interessante informatie. Ook schrijft zij regelmatig over haar eigen ervaringen.

Plaats hier je reactie!


Je bericht wordt verzonden...