Als je los kunt laten, krijg je meer innerlijke rust. Maar hoe doe je dat, loslaten?

Loslaten, het klinkt zo eenvoudig. Iedereen zegt 't wel eens tegen een ander “laat het toch los”. Ja, maar hoe dan? Hoe ga je om met verdriet en boosheid? Dagmar Buesink deelt in deze blog welke stappen voorafgaan aan loslaten. Zodat je kunt loslaten.
 


Als je los kunt laten krijg je meer innerlijke rust. Maar hoe doe je dat, loslaten?

Loslaten, het klinkt zo eenvoudig. Iedereen zegt het wel eens tegen een ander “laat het toch los”. Als je dan vraagt hoe je dan moet loslaten of kunt loslaten dan krijg je vaak de volgende adviezen te horen:

  • “gewoon, laat het er zijn”
  • “het is zoals het is”
  • “je moet het accepteren”
  • “je kunt er toch niets aan veranderen”
  • “je moet verder voor je kinderen”

Dan vraag je jezelf wel eens af waarom het jou niet lukt om het los te laten.

Je hebt bewondering voor anderen die dit wel kunnen. Anderen die wel hun leven weer oppakken en weer kunnen genieten ondanks het verdriet en de nare gebeurtenissen waarin zij zitten of gezeten hebben.

Loslaten. Het klinkt zo makkelijk en dat is het eigenlijk ook.

Er zit een kern van waarheid in al deze adviezen als je maar weet hóé je moet los laten. Want dat weten veel mensen je niet te vertellen. De negatieve emoties die soms maanden of jaren geleden zijn ontstaan tijdens een nare ervaring heb je immers nu niet meer nodig.

Los laten, wat gaat hier aan vooraf?

Wanneer je te maken krijgt met ziekte, trauma, verlies of andere nare ervaringen dan gaat dit je niet in de koude kleren zitten. Verdriet, angst, onzekerheid, eenzaamheid, misschien heb je hier al heel wat maanden of jaren last van. Dit kan je dagelijks leven behoorlijk beïnvloeden.

Na het eerste gevoel van onmacht, boosheid en verdriet wil je weer verder met je leven. Je wilt niet de hele dag in bed liggen, je wilt je niet meer opsluiten in huis. Je wilt zo graag van je angsten af. Je wilt zo graag dat de geluksmomenten, het gevoel van geluk en innerlijke rust weer de overhand krijgen. Je wilt zo graag van dat akelige gevoel af, het akelige gevoel van onrust en verdriet dat iedere keer weer overheerst en boven komt drijven.

Kortom, je wilt weer gelukkig zijn!

En eigenlijk weet je ook best dat het kan, want je ziet het bij anderen om je heen, zij kunnen het ook. Zij zijn ook weer gelukkig, zij hebben hun leven ook weer op de rails gekregen.

Maar jij bent degene die de eerste stap moet zetten, jij bent degene die tegen zich zelf moet zeggen: ”zo nu is het mooi geweest met de ellende, ik wil weer gelukkig zijn!”.

Ik wil loslaten, ik wil rust, ik wil weer gelukkig zijn.

Ik wil loslaten, ik wil rust, ik wil gelukkig zijn!

Ik wil loslaten, ik wil rust, ik wil gelukkig zijn!

Maar waar moet ik beginnen en hoe pak ik dit aan?

Als eerste, je hebt net al een begin gemaakt, want je hebt zonder dat je het besefte de boven staande zinnen: ”ik wil los laten, ik wil rust, ik wil weer gelukkig zijn” een paar keer gelezen. Hardop of in je zelf. Je hebt een begin gemaakt, je hebt de eerste stap gezet.

En elke stap is er één! En al die kleine stappen brengen je tot een grote stap, je doel! Ik wil los laten, ik wil rust, ik wil gelukkig zijn! Als je dit beseft, dan heb je je al een groot gedeelte overwonnen.

Zorg dat na de eerste stap een tweede stap komt en een derde en een vierde, werk er aan, iedere dag. Al deze stappen brengen je tot je doel, het doel dat je kunt zeggen: “Ik ben gelukkig”.

Hoe kun je de negatieve emoties ombuigen zodat je los kunt laten en meer innerlijke rust ervaart?

Door het eerst vast te pakken, toe te laten. Want hoe kun je iets loslaten als je het niet eerst vast hebt gehouden?

De meeste mensen “vechten” tegen het negatieve gevoel, tegen datgene wat hen is overkomen. Bijvoorbeeld je kinderen die uit huis gaan, het verlies van je baan, het verlies van familie of vriendschappen, het verbreken van een relatie of het verlies van materiële dingen. Verlies, het gemis doet pijn, je wilt het niet voelen, dus je gaat er voor weglopen. Je zorgt dat je constant bezig bent, dat je constant afleiding hebt. Je wilt datgene wat je is overkomen niet accepteren.

Met als gevolg dat de pijn blijft sudderen, de boosheid blijf bovendrijven.      

Verliezen of rouwen heeft tijd nodig.

Dit is een proces, de tijd die je er voor nodig hebt is voor iedereen anders, accepteer dit ook. Door de emotie toe te laten, er te laten zijn, te omarmen, door je er aan over te geven kun je los laten .

Pijn bij verlies kun je op dezelfde manier “vastpakken” als pijn bij de geboorte van je kind. Wat een rare vergelijking zul je denken. En toch maak ik deze vergelijking. Als je de weeën laat komen en rustig blijft ademhalen vanuit je buik dan kun je de weeën ook veel makkelijker opvangen en doorstaan. En ja, uit ervaring weet ik dat bevallen van een kind niet echt prettig is. Maar als je je tegen de pijn van de weeën verzet dan zal de pijn verergeren met als gevolg dat de bevalling langer duurt.

Dus door de pijn, en de emotie toe te laten kun je door overgave loslaten.

In eerste instantie zal de emotie, de pijn groter worden, maar je zult merken dat dit gevoel gauw verdwijnt en er een ander gevoel voor in de plaats komt. Het is jouw gevoel en jouw gevoel mag er ook zijn. Vergelijk jezelf dan ook niet met anderen. En neem de tijd die je er voor nodig hebt om het te doorstaan.

Dagmar Buesink
Lucerna Welzijnscoaching


Dagmar Buesink van Lucerna Welzijnscoaching is gecertificeerd NLP-behandelaar. Met de NLP technieken die zij gebruikt en coaching in de natuur, of desgewenst op een andere locatie, laat Dagmar je ervaren hoe je op een eenvoudige en doeltreffende manier je angst, onzekerheid en nare gevoelens kunt veranderen in positieve gevoelens.

NLP is geen therapie, je voert dus geen intensieve gesprekken en je hoeft je ziel en zaligheid niet bloot te leggen. NLP werkt snel, het kan zijn dat na 1 sessie je probleem is opgelost zodat je er mee om kan gaan en weer verder kan. Het voelt alsof er een last van je schouders valt, er is ruimte gekomen, je kunt het nu loslaten en je krijgt meer innerlijke rust.


Vond jij deze blog interessant of inspirerend? Abonneer je dan op de tweewekelijkse nieuwsbrief met daarin een overzicht van de nieuwste blogs!


Dagmar Buesink

Dagmar Buesink van Lucerna Welzijnscoaching is gecertificeerd NLP-behandelaar. Met de NLP technieken die zij gebruikt en coaching in de natuur, of desgewenst op een andere locatie, laat Dagmar je ervaren hoe je op een eenvoudige en doeltreffende manier je angst, onzekerheid en nare gevoelens kunt veranderen in positieve gevoelens.

Plaats hier je reactie!


Je bericht wordt verzonden...